Använda bokföringsprogrammet
Både Visma och Fortnox är helt molnbaserat. Användaren behöver inte ladda ner ett program och installera på datorn utan det är helt internetbaserat och kan användas på vilken dator- eller mobilenhet som helst. För att komma åt sin bokföring krävs därför en internetuppkoppling. Skulle datorn krascha kommer all bokföring att finnas kvar sparat i molnet.
Månadslicens för användning
Både Visma och Fortnox använder sig av en månadslicens för att använda programmet. För närvarande är Fortnox något dyrare än Visma men i grunden ingår liknande basutbud. Det är den löpande bokföringen, sedan kan användaren själv välja till olika funktioner vilket kostar extra. På det stora hela är programmen i grunden väldigt lika i både pris och utbud.
Största skillnaden mellan Visma och Fortnox
En av de mest väsentliga skillnaderna mellan Visma och Fortnox är att det i Visma finns ett inbyggt verktyg att använda till bokslut och deklaration. Detta verktyg är ett tillval som går att lägga till i Visma, det ingår inte i basutbudet. Hos Fortnox finns inte verktyget överhuvudtaget.
Layout på bokföringsprogrammet
Layouten på bokföringsprogrammet skiljer sig åt kraftigt och handlar mycket om vad man personligen föredrar. Många som inte har stor erfarenhet inom området upplever att Visma är mer lätthanterligt för nya användare. Fortnox uppskattas av de mer erfarna inom bokföring och är enkelt att använda för att sköta och köra helt digital bokföring.
Visma har en mer klassisk layout och Fortnox har ett mer modernt och uppdaterat utseende.
Support och FAQ
Både Visma och Fortnox har ett väl utbyggt FAQ där det går att få svar på de vanligaste frågor som dyker upp. Det går att söka och få svar på de vanligaste frågorna eller ta del av användarguider för att lära sig mer om programmet och de funktioner och inställningar som finns att tillgå.
Kundtjänst och support
Kundtjänsten för båda programmen är alltid väldigt hjälpsam och vill att kunderna ska vara nöjd och känna sig väl omhändertagna. Oavsett om det är en fråga eller något problem som uppstått arbetar de aktivt för att hjälpa till. Du kan kontakta Visma-supporten via både telefon, mail och chatt. Du kan kontakta Fortnox-supporten via telefon och chatt (ingen mailsupport).
Automatisering av bokföringen
Bokföring ska vara enkelt vilket både Visma och fortnox strävar efter. Många funktioner har därför delvis eller helt automatiserat. Ett exempel är möjligheten att stämma av kontot, snabbt kontrollerar programmet att samtliga transaktioner som hänt på kontot under månaden har blivit bokfört. Skulle något avvika kommer det snabbt att synas och bokföringen kan korrigeras.
Integration från bank
Förutom att stämma av kontot fungerar båda företagen med de stora bankerna. Då kan användaren själv välja att läsa in händelser från banken med jämna intervaller. Varje in- och utbetalning kan automatiskt stämmas av och matchas mot fakturor för att göra hanteringen enklast möjlig.
Kund- och leverantörsfakturor
En stor och viktig del för många företagare är kund- och leverantörsfakturor, vilket är smidigt att hantera i både Visma och Fortnox. Kundfakturorna är enkel att skapa och kan exempelvis mailas ut direkt via bokföringssystemet. Vid betalning av leverantörsfakturor går det att skapa betalfiler och skicka iväg direkt till banken. Det går snabbt att skaffa sig en översikt om vad som är obetalt eller snart behöver betalas.
Slutsats Visma vs Fortnox
Visma och Fortnox skiljer sig främst åt i gränssnitt och att Visma ger möjlighet att skapa både bokslut och deklaration. Är du helt ny inom bokföring kan du enkelt få en helhet av alla delar genom att använda Visma, i övrigt handlar det till stor del om smak och tycke. Båda bokföringsprogrammen ger möjlighet att testa gratis under en period och Visma är något billigare i månadskostnad för dig som enbart behöver basutbudet.