Vad är egentligen en resultatrapport? I det här inlägget ska vi förklara vad en resultatrapport är och varför det är bra att göra en sådan. I vår kategori bokföring för nybörjare så gå vi grundläggande igenom olika delar av det enskilda företagandet och tydliggör begrepp för att kunna underlätta för dig som nybliven enskild företagare. Kort kan man säga att en resultatrapport är en sammanställning av företagets inkomster och utgifter och den eventuella vinst eller förlust som ditt företag gör.
För att beskriva enkelt så lägger du samman din momspliktiga försäljning med öresavrundning, och övriga inkomster, sedan drar du av dina utgifter från det. Med utgifter menar vi att du kanske inhandlat material och varor till ditt företag samt alla andra utgifter som ditt företag kan tänkas ha. Det som blir kvar är ett saldo (summa) som visar om ditt företag gått med vinst eller om du gjort förlust. Den rapporten blir vad man kallar en resultatrapport. Och tillsammans med balansrapporten ger den en översiktlig information om situationen i ditt företags ekonomi. Läs gärna mer om bokföring i våra artiklar i serien bokföring för nybörjare. En resultatrapport är alltså en sammanställning efter en period som visar på om du gått med vinst eller förlust. Och det resultatet får du genom att sammanställa inkomster och utgifter.