Mycket har ändrats sedan pandemin fick sin start under våren 2020. Speciellt när det gäller arbete där mycket nu sker på distans och flexibilitet har blivit något utav ett ledord hos många arbetsgivare. I samband med ett ökat distansarbete har även virtuella assistenter blivit något som ökat i popularitet.
Vet ni att det kommer en tillfällig topp i arbetet är en virtuell assistent en perfekt lösning. Ett bra exempel kan vara när man inför ett nytt affärssystem. Någon som förser systemet med uppgifter och ser till att övergången går smidigt.
Eller så har man kanske en nyanställd chef som behöver stöttning med administrativa uppgifter under en pågående introduktion.
Vad har ert företag för behov av tillfällig arbetskraft?
En virtuell assistent är en person som arbetar online på distans och kan ha ett flertal olika uppdragsgivare. Vad exakt den virtuella assistenten gör är olika, och beror på vad företaget som hyr in denna person behöver. Ändamålen kan vara många och på ulla-bella.se kan man läsa om de olika områdena som en virtuell assistent kan hjälpa till med.
Många företagare kan känna att det finns en viss osäkerhet i att anlita någon på distans, men är det något pandemin har lärt oss alla, är att det går. Med den teknologi som idag finns att tillgå, finns det tillräckligt många bra verktyg för att underlätta ett distansarbete. Speciellt när det kommer till kommunikation, som egentligen kan vara den svåraste biten.
I dagsläget lanseras fler och fler utbildningar för virtuella assistenter och det bekräftar bara faktum att detta är ett fenomen som är här för att stanna. Inte bara ger det fördelar för den som hyr in en virtuell assisten men också för den själva assistenten. Företaget betalar bara för den faktiska arbetade tiden, och assistenten kan arbeta från vilken del av världen de vill.