Fyra Goda vanor i din bokföring

Kategori: Fakta om Bokföring
Uppdaterad: 2019-05-16

För de allra flesta företag och företagare är bokföring mer ett nödvändigt ont än något man ser fram emot. Många ser troligtvis också bokföringen som en rejäl tidstjuv som stjäl tid från mer ekonomiskt inbringande aktiviteter.

Men det finns faktiskt saker du kan göra för att förenkla din löpande bokföring och förkorta tiden du måste lägga varje månad. Här är fyra goda vanor som snabbt kommer att effektivisera ditt arbete.

1. Använd ett bra bokföringsprogram

När man ska starta eget så är det här en kostnadspost man inte gärna vill ösa ut tusenlappar på i onödan, men faktum är att det är stor skillnad mellan gratis eller billiga bokföringsprogram, och de bästa i branschen. Se det som en investering: ju bättre bokföringsprogram du har, desto mer tid kommer du att kunna lägga på att driva ditt företag, desto mer kommer du att tjäna på det i slutändan.

2. Skicka så många fakturor som möjligt samma dag

Det här är ett bra tips för att slippa logga in på internetbanken varje dag för att kolla om den senaste fakturan har betalats. I vissa branschen går det förstås inte, men om du har den typen av kunder och likviditet att du kan hålla på en faktura i några dagar, försök att sätta din fakturering till exempelvis var tionde eller var femtonde dag.

3. Bokför transaktioner samma dag som de sker

Det är lätt att tänka för sig själv när fakturan har skickats eller betalts, att ”det där tar jag sen i månadsskiftet”. Men det är inte bara en dålig metod för att spara tid och energi, det är dessutom olagligt att inte bokföra företagets transaktioner inom angiven tidsperiod! Om du inte redan gör det kommer du snart att märka att det faktiskt inte tar särskilt lång tid att föra in en transaktion och verifikation i bokföringsprogrammet (om det är bra!), göra hål i fakturan eller kvittot och föra in det i pärmen där det ska vara. Samtidigt är det här ett bra sätt att ha koll på affärerna: du slipper sitta där den trettioförsta och undra var det där restaurangkvittot kommer från.

4. Smart förvaring

Ordning och reda gör både skatteverk och revisorer lyckliga. Kategorisera och förvara dina räkenskaper utifrån månad eller kvartal, ha allt i pärmar och förvara enligt bokföringslagen, så kan du alltid vara säker på att du har en regelmässig bokföring.

Kommentera eller Fråga

2 Kommentarer

  1. sofia larsson skriver:

    hej!
    Jag sitter och ska göra iordning lite pärmar till ett företag bla en bolagspärm och är osäker på vad den ska innehålla? vet att jag ska ha en pärm för skatten, en för verifikationer osv men just bolagspärmen är jag osäker på.
    Mvh Sofia Larsson

    • Bokföringsprogram24 skriver:

      Hej Sofia,
      Det beror lite på vilken bolagsform du har och hur mycket verifikationer osv du har i ditt företag. Det kan i längden vara en god sak att separera verifikationer från avtal, bolagsordningar och liknande även om du har relativt få transaktioner så att du har ordning och reda på detta.