Ofta får du lägga till deklaration i bokföringen
I en del program får du betala extra för den tjänsten och i andra ingår den i det pris du betalar. I ett bokföringsprogram med tjänsten bokslut eller deklaration så finner du ofta en checklista med punkter som avstämning inför deklarationen. Det kan även vara smidigt att följa den listan och vi tipsar om några punkter utifrån Vismas eEkonomi tjänst för enskilda firmor.
Gratis bokföringsprogram enskild firma
Det finns flera bokföringsprogram som har en gratis test period där du kan prova på programmet och se hur det motsvarar dina förväntningar och behov. Du kan även undersöka om programmet erbjuder tjänsten deklaration i sitt utbud då det är väldigt användbart för dig som egen företagare. Bokföringsprogrammet använder sig av informationen i din bokföring och skapar två sru-filer somdu sedan kan använda dig av i din digitala deklaration hos Skatteverket. Smidigt att bara kunna föra in informationen från din bokföring in i deklarationen.
Checklista för deklaration av enskild firma
Här kommer en tydlig checklista som du med enskild firma hos Visma eEkonomi kan följa när du ska göra din deklaration.
1. Bokför alla året händelser.
2. Gå igenom årsavstämningen. I tex Visma eEkonomi hittar du en knapp i din bokföring som heter avstämning, där får du tips om vad du behöver gå igenom och ordna inför deklarationen.
3. Gör förberedelser av deklarationen. Använd deklarationstillägget.
4. Skapa och kontrollera deklarationen. Två sru.filer skapas för att du ska kunna deklarera digitalt på Skatteverkets hemsida.
5. Lås deklarationen.
6. Lämna in deklarationen.
Vad är en deklaration?
En deklaration är något som alla med någon form av inkomst måste göra för att redovisa sina tillgångar och beräkna hur mycket skatt de ska betala. Det kan vara en fysisk person eller en juridisk person som är skatteskyldig och på så sätt måste deklarera sina tillgångar.
Inkomstdeklaration 2 digitalt
Aktiebolag ska årligen lämna in Inkomstdeklaration 2 till Skatteverket. Den består av en huvudblankett (första sidan), samt huvudbilagorna INK2R och INK2S. Inkomstdeklaration 2 Räkenskapsschema (INK2R) innehåller en resultat- och balansrapport. Sista delen är de skattemässiga justeringarna som benämns Inkomstdeklaration 2 Skattemässiga justeringar (INK2S). Du kan importera din bokföringsdata oavsett bokföringsprogram genom SIE-filöverföring genom och få dina SRU-filer genom https://edeklarera.se/sru-filer.
Importera NE -bilagan från ett bokföringsprogram
Börja med att skapa sru-filerna i ditt bokföringsprogram som vi nämnt ovan i checklistan för deklaration i ett bokföringsprogram. Spara sedan ned dem på din dator och logga in på Skatteverket och tjänsten Inkomstdeklaration 1. I e-tjänsten finns ett antal flikar som du kommer att gå igenom under din deklaration. Dessa flikar är:
- Start
- Kontrollera
- Bilagor
- Ändra
- Skatteuträkning
- Bankkonto
- Mina uppgifter
- Skicka in
- Kvittenser tidigare år
Viktigt är att du sparar när du gjort klart varje flik!
Sedan ska du välja bilagor och vad du förväntas ladda upp för bilagor, här kan du även välja att lägga till egna bilagor.
Importera sedan din sru.fil genom att du klickar på Enskild Näringsverksamhet (NE) och importera.
Din skatteuträkning uppdateras nu genom att din sru.fil laddats upp och du får även ett meddelande om när filen är uppladdad. Sedan gör du en skatteuträkning för att se om du ska få pengar tillbaka eller betala, tänk på att beräkningen är preliminär.
Anmäl bankkonto för utbetalning av pengar och tänk på att om du vill ha pengarna före midsommar så måste du göra din deklaration innan 2 maj.
Granska sedan din deklaration och skicka in den, du ska även lämna kontaktuppgifter innan du sänder in din deklaration.