6 sätt att öka tillväxten i ditt företag

Kategori: FöretagandeNyheter
Uppdaterad: 2023-07-05

Att driva företag är inte alltid en dans på rosor. Företagandet är som ett stort pussel där alla bitar måste sitta på rätt plats för att helheten ska bli så bra som möjligt. Här nämner jag några av de komponenter som du måste lägga lite extra energi på för att just ditt entreprenörskap ska lyckas så bra som möjligt.

Finanserna

När pengarna börjar rulla in är det oerhört viktigt att hålla koll på ekonomin. Det bästa scenariot är om du kan vara så engagerad i ditt företags bokföring som möjligt, för det är det enda sättet att få en helhetsbild av hur företagets ekonomi faktiskt ser ut. Många gånger kan man tro att man har mer pengar än vad man egentligen har, det kan till exempel handla om att man inte betalat in diverse skatter än, du kan till exempel se att du har pengar på kontot men det kan vara pengar som egentligen ska gå till att betala en skuld till Skatteverket.

Medarbetarna

Ett företag utan nöjda medarbetare kan hämma tillväxten i ett bolag så det är otroligt viktigt att lägga extra krut på att främja medarbetarnas kreativitet och låta ideér flöda och bli till liv. Glöm inte att människor oftast fungerar bäst i grupp, men om individerna i teamet mår dåligt kommer inte teamet att kunna prestera till dess fulla potential. Ett bra sätt att ta reda på hur dina medarbetare mår är att göra medarbetarundersökningar, på så sätt kan du upptäcka eventuella problem och sätta ihop en åtgärdsplan innan det blir försent.

3 tips för att stärka gemenskapen i företaget

  • Lyssna! Ibland kan det räcka med att prata med sina anställda och lyssna på vad dom har att säga.
  • Anlita hjälp – Många företag har varken tid eller kunskap om att hålla ordning i företaget vad gäller personalfrågor. Att ta hjälp av en extern partner som Zondera.com kan då vara en lösning. Detta företag kan hjälpa er med medarbetarundersökningar, coachning, organisationsutveckling och utbildningar för att du som chef ska bli en bättre ledare.
  • Regelbundna möten – Att samla sin personal varje dag, vecka eller på månadsbasis är ett måste för att reda ut problem i företaget. Här kan varje anställd få sin chans att berätta om vad hon eller han tycker borde förbättras. Vid nästa möte ska du som personalansvarig eller chef bemöta och ge svar på de anställdas funderingar och eventuella krav.

Tydliga värdeerbjudanden

De flesta företag har någon form av konkurrensfördel (USP) mot deras konkurrenter. Frågan är vad som är din? Tänk ut några strategiska USP för ditt företag och pusha dessa i dina säljargument. Glöm inte att hela tiden se över dina värdeerbjudanden. Det kan till exempel handla om att du får ta bort eller lägga till USP. Se även till att ständigt utveckla och förbättra dina värdeerbjudanden, jobbar man inte kontinuerligt med detta blir man lätt omsprungen av sina konkurrenter.

Tydlig företagsprofil

Som jag nämnde tidigare är företagandet som ett pussel och jag skulle nog säga att den viktigaste pusselbiten är att ha en tydlig företagsprofil. Förenklat kan man säga att profilen är en företagspresentation med beskrivning av vad ert företag gör, vart ni är på väg och vilka som är era kunder. Har ni en tydlig företagsprofil kommer era medarbetare ha lättare att arbeta tillsammans mot era mål och visioner. De får samtidigt en starkare känsla av gemenskap och yrkesstolthet.

Grafisk profil och närvaro på nätet

En grafisk profil är hjärtat för all grafisk produktion och marknadsföring. Den är ansiktet utåt för företaget och är menad för att stärka varumärket samt för att andra lättare ska känna igen utskick från ditt bolag. Det man gör då är att man skapar en manual med bland annat färger, typsnitt, logga och andra viktiga faktorer som man utgår från när man sedan skapar grafiskt material. Det är viktigt att er grafiska profil är väl genomtänkt och att ni sedan håller er till den i all er marknadsföring.

SEO och SEM

Har du hört uttrycket ”Syns du inte så finns du inte”? Det är ett ordspråk som är mer sanning idag än någonsin. Man kan säga att din hemsida är din adress och Google-söket är gatan som man kan besöka dig på. Därför är det oerhört viktigt att sökmotoroptimera din sajt så att Google kan presentera dig på relevanta sökfraser och att du sedan kan konvertera besökarna till att bli kunder.

Kommentera eller Fråga